Konkordato süreci,

İflasa tabi olsun ya da olmasın borçlunun yahut iflasa tabi borçlunun iflasını isteyebilecek olan alacaklının ticaret mahkemesinden geçici mühlet talep etmesi ile başlar.

Konkordato başvurusunu yapacak olan Borçlular için Konkordato başvurusuyla beraber mahkemeye sunulması gereken belgeler ilgili kanunun 286. maddesinde açıkça belirtilmiştir.

Bu belgeler, konkordato ön projesi, borçlu tarafın mal varlığı dökümü, alacaklıları, alacak miktarlarını, alacaklıların imtiyaz durumunu belirten belgeler, konkordato süreci sonunda alacaklıların olası maddi kazanımlarını gösteren tablo, bağımsız denetleme kuruluşlarının hazırladığı finansal analizler ve bu analizlere ait raporlardır.

Yetkili ve görevli mahkeme neresidir?

İflasa tabi olan borçlu için merkezinin bulunduğu,  Merkezi yurt dışında ise şubesinin bulunduğu, Birden çok şubesi varsa merkez şubesinin bulunduğu yerdeki, İflasa tabi olmayan borçlu için yerleşim yerindeki  ASLİYE TİCARET MAHKEMESİNDEN Geçici mühlet istenir. (İİK.85/III).

 

Konkordatonun mahkemece sonuçlanması için geçici süre (geçici mühlet) üç aydan beş aya kadar sürebilir. Kesin süre (kesin mühlet) ise bir yıl olmasına karşın gerekli hallerde mahkeme tarafından iki defa altı ay olmak üzere uzatılabilir ve böylece mahkemenin onay süresi iki yıla çıkabilir.

KONKORDATO MÜHLETİ:

Kanun, konkordatonun talep edilmesinden, tasdikine kadar geçecek yargılama sürecinde borçlunun mal varlığını korumaya ve borçluyu denetim altına almaya yönelik bir karar verilmesini öngörmektedir. Konkordato talebi üzerine mahkeme, gerekli belgelerin eksiksiz olarak mevcut olduğunu tespit ettiğinde hemen geçici mühlet kararı verecek ve borçlunun malvarlığının korunması için gerekli gördüğü tedbirleri alacaktır. Mahkemenin bu hususta takdir yekisi yoktur, geçici mühleti vermek zorundadır.

GEÇİCİ MÜHLET TALEBİNİN İÇERİĞİ

  • Konkordato talebi ve konkordatonun tasdiki işlemleri birer çekişmesiz yargı işidir.
  • Konkordato geçici ve kesin mühlet talebiyle konkordatonun tasdikinde basit yargılama usulü uygulanır.
  • Taleplere yönelik yargılamada HMK m. 385/2 uyarınca kendiliğinden araştırma ilkesi geçerlidir.
  • Bu nedenle konkordato geçici mühlet talebini içeren dilekçe, HMK m. 119/1 uyarınca dava dilekçesinde bulunması gereken tüm unsurları taşımalıdır.
    • Eksiklik mevcut ise HMK m. 119/2 uyarınca bu eksiklikler mahkeme tarafından talepte bulunana tamamlattırılmalı aksi takdirde davanın açılmamış sayılmasına karar verilmelidir.

 

Kanunda, “mühlet verilmesi” olarak adlandırılan bu karar üzerine, konkordato talep eden borçlu aleyhine, haciz yoluyla icra takibi yapılamaz, başlatılan haciz takipleri durur, rehnin paraya çevrilmesi yoluyla takip yapılabilir fakat rehinli mallarının satışı yapılamaz, borçlu aleyhine ihtiyati haciz ve ihtiyati tedbir uygulanmaz. Borçlu, komiserin nezareti altında işlerine devam edebilir. Borçlu, mahkemenin izni dışında mühlet kararından itibaren rehin tesis edemez, kefil olamaz, taşınmaz ve taşınırlarını devredemez.

Kanun, geçici mühlet ve kesin mühlet ayrımı getirmiş ancak, etkileri bakımından aralarında fark bulunmamaktadır, her ikisi de  aynı neticeleri doğurur. Geçici mühletin amacı, kesin mühlet verilmesi için gerekli inceleme, değerlendirme ve duruşma yapılıncaya kadar geçecek sürede borçlunun mal varlığını korumaktır. Mühletin etkileri konkordato bağlayıcı hale gelinceye kadar devam eder.

Konkordatoda Geçici Mühlet

Mahkeme konkordato talebin ardından gerekli belgelerin tam olarak sunulduğuna karar verirse borçlu için  geçici mühlet kararı verir. Geçici mühlet süresi kural olarak 3 aydır.